Kris Peeters: "300.000 euro extra voor de volkstuintjes!"

dinsdag, 21 augustus, 2012
Kris Peeters samen met Ariane Van Dooren en Lutgarde Paulissen

De telers van de volkstuintjes "Drakenhof" in Deurne kregen maandag bezoek van de minister-president Kris Peeters. Dit naar aanleiding van een budget van 300.000 euro die de Vlaamse regering gaat investeren in meer en beter uitgeruste volkstuintjes in Vlaanderen.

"We willen extra geld investeren in de volkstuintjes om tegemoet te komen aan de grote vraag die er momenteel is", aldus Kris Peeters.

"Vorig jaar investeerden we 100.000 euro voor de aanleg van nieuwe tuinen, met de bijkomende 300.000 euro willen we zorgen voor een betere inrichting, willen we werken aan duurzaamheid en extra milieuvriendelijke maatregelingen treffen. Jonge en oude mensen hebben interesse in zulke tuintjes en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Het is belangrijk als ontmoetingsplaats. Het is een positief initiatief om te werken aan een betere leefbaarheid voor mensen die in de stad wonen."

De helft van de volkstuinen bevinden zich in Antwerpen, 10% ligt op Deurnese grond. In de wijk Drakenhof zijn er 237 tuinen maar staan er momenteel 180 mensen op de wachtlijst. Het duurt voor deze mensen twee jaar vooraleer ze kunnen gaan telen.

"Een paar jaar geleden werd mij gezegd dat de tuinen voorbijgestreefd waren, maar dit project heeft aangetoond dat dit zeker niet is; integendeel. 500 gezinnen uit deze buurt zijn zeer gelukkig met hun lapje grond. Jong, oud, allochtoon, autochtoon, ... op zaterdagen is het hier een vrolijke ontmoetingsplaats voor vele mensen", vertelt Ariane van Dooren (Schepen Cd&V Deurne) trots.

In 2004 werd de vzw Volkstuinen district Deurne opgestart. Deze werking draait op vele vrijwilligers en is erg levendig met jaarlijks tal van activiteiten. Ze zorgen voor het beheer en de opvolging van de tuinen. Lutgarde Paulissen is voorzitter en is blij met de extra middelen die ze zullen krijgen.

"Iedereen wil een tuintje. Mensen die op een appartement wonen, willen graag een lapje grond om buiten te kunnen zijn. Voor sommigen is het een noodzaak om groenten voor eigen verbruik te kunnen telen, anderen willen graag de groenten uit hun thuisland kweken omdat ze die in de winkels moeilijk vinden", vertelt een gelukkige voorzitter.

Bron: GVA