Ondernemende duizendpoot Hassan Aarab:‘Creativiteit is basis van ondernemerschap’


vrijdag, 27 september, 2013
Hassan Aarab

Ondernemer Hassan Aarab slaapt dezer dagen nog minder dan anders. Na een nachtje in zijn banketbakkerij Roché blijft hij in de weer om de ‘Dag van de klant’ – morgen zaterdag 28 september – in Deurne-Zuid in goede banen te leiden.

“We zitten goed op schema, straks worden de tenten geleverd. Met de handelaarsvereniging ‘Winkelcentrum Deurne-Zuid’ organiseren we op zaterdag – voor de ‘Dag van de klant’ – van half negen tot elf een groots gratis ontbijt. Er zijn al meer dan vijfhonderd inschrijvingen, ik verwacht zo’n achthonderd man. Stilletjes hoop ik natuurlijk dat ook Vlaams minister-president Kris Peeters ’s morgens vroeg langskomt, er is alvast belangstelling vanuit zijn kabinet. Ik werd in april vorig jaar gevraagd om onze handelaarsvereniging een nieuw elan te geven. Vroeger was er op onze vergaderingen altijd kritiek op van alles en nog wat: ‘Het gaat niet, we worden niet gesteund’. Da’s niet waar, er is bij de diensten Werk en Economie en bij het district Deurne wel bereidheid om ons te helpen, maar je moet op tijd contact opnemen en concrete afspraken maken. We hebben nu een heel sterk team dat goed samenwerkt en we boeken successen. De braderij begin september was top. Het goede weer speelde ons natuurlijk in de kaart, we telden gespreid over de twee weekenddagen meer dan vijftienduizend bezoekers. We hebben ook ons nieuwe magazine Deurne Bruist gelanceerd: twintigduizend exemplaren werden gebust en nog eens drieduizend exemplaren zijn via de winkels verspreid. Zo kunnen we onze acties beter aankondigen: de ‘Dag van de klant’, Halloween, noem maar op. De handelaars zijn zeer tevreden, maar we krijgen ook tevreden reacties van klanten op dat magazine. Vooral het sociale luik ervan spreekt aan. Handel op zich is niet voldoende om een buurt aantrekkelijk te maken, de kwaliteit van de omgeving en van het leven in de buurt is evenzeer belangrijk. Dat alles vormt een pakket: een winkelbuurt moet leefbaar zijn voor handelaars, klanten en bewoners.” 

Leegstand aanpakken

“Ik ging destijds weekendwerk doen bij de bakker om de hoek, zo heb ik het vak geleerd. Nu ben ik al twintig jaar zelfstandige. Of liever: zijn wij al twintig jaar zelfstandigen, want mijn echtgenote Loubna staat in de winkel. Zelf zou ik dat niet kunnen, ‘k heb daar te weinig geduld voor. Ik sta ’s nachts met mijn medewerker in de bakkerij, en overdag maak ik plannen en voer ik die uit. Altijd druk in de weer: een gezin, drie kinderen, een zaak, de winkelvereniging, … Neen, mijn ouders waren geen zelfstandigen. Mijn vader is altijd arbeider gebleven, hij nam het risico niet omdat hij zes kinderen had. Maar hij had het wellicht ook als ondernemer kunnen maken, want hij was bijzonder creatief. Creativiteit is de basis om te ondernemen. Je moet creatief zijn met je product en je marketing, maar het dagelijkse runnen van een onderneming en het opboksen tegen problemen allerhande, vergt ook heel wat creatief vermogen. Twee jaar geleden deed ik mee toen het district Deurne een wedstrijd uitschreef voor een nieuwe lokale lekkernij. Het werd ons ‘Deurns Smullerke’. Ik koos voor een koekje als een groen blaadje omdat er in Deurne zoveel groen is – ik bedoel dat er veel parken zijn, niet zozeer veel groen in de politiek… Intussen zit ik alweer op een nieuw koekje te broeden. Of er een ‘oranje’ versie bij zal zijn? Wacht nog maar even, ’t is nog niet af. Politiek is belangrijk, ook voor de zelfstandige ondernemers. Zij moeten volop kunnen investeren, in zichzelf en in hun zaak. Daarom moet de overheid aan potentiële investeerders zekerheid bieden: dat winkelstraten veilig en proper zijn, dat er bij heraanleg snel en oordeelkundig gewerkt wordt. En waarom ook geen leegstandtaks heffen op panden die kleiner zijn dan 500 vierkante meter; als nu drie kleine panden naast elkaar verloederen, kan je nauwelijks ingrijpen.”

Auteur: Benoit Lannoo