Straten worden momenteel gekuist. Maar toch is Deurne niet properder geworden (zwerfvuil, hondenpoep, sluikstort).

In onze stad willen we leven zónder sluikstort en zwerfvuil. Dat verhoogt onze levenskwaliteit. Veegteams van de stad doen enorme inspanningen om de straten proper te houden, maar samen komen we verder. Sluikstorters moeten we opsporen én bestraffen. Dankzij een totaalaanpak en sensibiliseringsacties willen we sterke resultaten boeken.

Samen met CD&V Stad Antwerpen ijveren we voor volgende punten:

• We ijveren ervoor statiegeld op lege flesjes en blikjes in te voeren in Vlaanderen. We zijn overtuigd. Het statiegeldsysteem is dé manier om onze afvalberg te verkleinen, de straten en waterwegen te bevrijden van verdwaald plastic en de opruimkosten voor zwerfvuil te verminderen.
  • Naast blijvend inzetten op de analyse van camerabeelden en het systematische doorzoeken van het sluikstort, zetten we ook in op preventie door met duidelijke boodschappen op gevoelige plaatsen sluikstorters te ontmoedigen.
  • Pop-up containerparken breiden we uit, naast bestaande sorteerstraatjes en ophaalrondes. Ook tijdens buurtfeesten komen pop-up containerparken tot bij de Antwerpenaar.
  • Samen met drank- en voedingsproducten willen we streven naar evenementen met een zo klein mogelijke afvalberg. We starten daarmee bij onze eigen events door uitsluitend drank te serveren in herbruikbare bekers. We werken een stimulerend beleid uit om Deurne verder plasticvrij te maken, samen met horecabedrijven en de fastfoodsector.
  • Wij zijn voorstander om sluikstorters verplicht mee op veegronde te sturen: op ‘Verplichte Bezemdienst’. Een papiertje of grote meubels dumpen op straat, niet opgehaalde vuilniszakken buiten laten staan,… alle vormen van sluikstort zijn verboden. Daarom ijveren we voor de hiervoor noodzakelijke federale wetswijzigingen.
  • Properheid heeft ook te maken met het uitzicht van straten. Soms is een volledige heraanleg van een straat niet nodig, maar wel een verfraaiing (bloemenmanden, goed onderhouden plantsoenen, goed onderhouden grasperken, aftands straatmeubilair vervangen).
  • Leegstaande en verloederde panden zijn een doorn in het oog. Want een heraanleg of verfraaiing van een straat is op zich niet genoeg om het uitzicht van een straat te verbeteren. De bevoegde overheden moeten op hun verantwoordelijkheid gewezen worden om hier iets aan te doen. De strijd tegen leegstand en verloedering van panden moet opgedreven worden. Enkel zo kan Deurne stralen!
  • Alle buurten verdienen een kunstwerk of landmark, weliswaar als kers op de taart.

Last, but not least, moeten er tijdens de zomer opnieuw bloemenmanden komen in het straatbeeld, namelijk op winkelassen, aan toegangswegen naar Deurne, aan het districtshuis, aan het cultuurcentrum, aan parochies, verenigingslokalen, aan kerken, moskeeën enz.

Straten en pleinen heraanleggen is een must. Van sommige straten in Deurne wordt al tientallen jaren gezegd dat ze dringend heraangelegd moeten worden, zonder dat dit ooit gebeurde. Dit is onaanvaardbaar. Nochtans zijn het district Deurne en de stad Antwerpen aan een inhaalbeweging bezig. De inhaalbeweging moet verder gezet worden.