Diversiteit is in Deurne een sterke realiteit. Daarom maken we plannen om respectvol, harmonieus en veilig samen te leven in Deurne.

• Het district Deurne spreekt zich uitdrukkelijk uit tegen discriminatie.
  • We ondersteunen initiatieven waar buren buren helpen.
  • We verhogen de betrokkenheid van buurtbewoners in woon-zorgcentra. Een buurtfeest, bewoners die bij mensen thuis worden uitgenodigd, samen een moestuin bewerken,…
  • Elke startende straatwerking krijgt een startbudget zodat bewoners zelf geen financiële risico’s moeten nemen.
  • We stellen kosteloos binnenruimtes in het districtshuis, in het CC, in de bibliotheken enz. ter beschikking om ook in natte en koude periodes buurtactiviteiten mogelijk te maken.
  • Via het cultuurbudget investeren we in projecten om Nederlands te leren. Taal is de belangrijkste sleutel om te kunnen samenleven. De bibliotheken kunnen hier verder een belangrijke rol spelen.
  • We organiseren geregeld overleg tussen vertegenwoordigers van de verschillende religieuze gemeenschappen en het district.
  • We organiseren publieke, plechtige ceremonies voor wie de Belgische nationaliteit krijgt. We omarmen nieuwe volwaardige burgers, maar wijzen hen ook op hun rechten en plichten.
  • Wij zijn voorstander om sluikstorters verplicht mee op veegronde te sturen: op ‘Verplichte Bezemdienst’. Een papiertje of grote meubels dumpen op straat, niet opgehaalde vuilniszakken buiten laten staan,… alle vormen van sluikstort zijn verboden. Daarom ijveren we voor de hiervoor noodzakelijke federale wetswijzigingen.